lördag 15 januari 2011

Boktips




Vad tror ni om att få lite boktips? Jag älskar att läsa men ibland är det bara så svårt att hitta en vettig bok. Så jag kör på och tipsar om lite av varje.

Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson
blir först ut. Detta är en suverän bok för alla som gillar grönsaker. Det finns tips för såväl balkongodlaren som för den som har oändligt med mark.
Här står nog allt man behöver veta, hur man odlar tex morötter och melon, eller hur du jordförbättrar, bygger drivbänk och skyddar dina växter från allehanda odjur.
Sedan, icke att förglömma är det fantastiska bilder och inte glansigt utan tjockt "matt" papper.
Den har även kommit i ny upplaga som ser ännu finare ut. Kan vara något att spana efter på bokrean!
Så ta på era läshattar och tipsa gärna om era favoritböcker i kommentars fältet.

5 kommentarer:

  1. Lena Israelsson är så duktig! Har så stor nytta & nöje av både denna bok som du puffar för här och hennes bok om gamla köksväxter, "Köksträdgården- det gröna arvet". (Tyvärr finns inte den senare i handeln längre... men man kan möjligen finna den på antikvariat....)

    SvaraRadera
  2. Vilket sammanträffande, var just på Konsum och fick med mig Lenas bok - grönsaksodling, enkelt, ekologiskt och gott. Tänkte att hon kunde hålla mej i handen när jag snart kör igång min plantverkstad! Behöver all stöd man kan få, ivrig att börja som jag är men dålig på att avsluta. De mesta av frösådden brukar tyna bort om inte djuren tar kål på den innan...icke i år, det ska Lena hjälpa mig med! Vet du att du har sveriges finaste ytterdörrar? De är säkert originaldörrarna också...är inte lite avis för det, här har någon i_____ bytt ut till 60-tals enkeldörr. Ser ut som en gigantisk finne på huset.
    Eija

    SvaraRadera
  3. Aha! Den låter spännande, ska genast se om jag hittar den.
    Vilken härlig bild =0)
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. NinaH: Jag ska hålla utkik efter den boken.

    Wide-eyed-tree: Thank you :)

    Norrfrids Eija: Du kommer absolut att få en bra handledare i den boken!
    Vad synd att de bytt till fula dörrar på ditt hus. Här har de som tur är bara hunnit byta köksfönstret till ett i femtiotals stil(?) alltså utan spröjs. Ser ut som en stor glugg utan tänder:(

    Mittljuva..: Hoppas du hittar den, kanske finns på bibblan om inte annat? Det är verkligen en super bra bok.

    SvaraRadera